dissabte, 8 d’octubre del 2016

Es Ratxo, síquia i passos

Es Ratxo, síquia i passos (8 octubre '16)

Per aquest dia en que tots els endevinaires i meteoròlegs es posaren d'acord en assenyalar un temps decididament inclement i advers, decidirem substituir un recorregut molt exigent previst per aquest altre què, al final, realitzàrem i que podriem resoldre sense por als llamps ni a la pluja caminant per indrets no massa exposats. No obstant això, fruirem d'un dia sense pluja i amb qualque estona de calor abrassador.
Arribàrem amb els cotxes des de Puigpunyent per la pista asfaltada que condueix cap a La Reserva del Galatzó fins desviar-nos cap a la font des Pi, lloc on, a la seva altura, deixàrem els cotxes, a la pista asfaltada per continuar a peu, en primer lloc, cap al pas des Ratxo, un pas sense complicacions i des d'on ja divisem un panorama muntanyenc preciós de les rodalies meridionals del Galatzó.

El grup, a falta d'un servidor que dispar la foto, poc després d'haver deixat els cotxes aparcats.

Portell pel que passem poc després d'abandonar la pista asfaltada per la esquerra. Poc després del portell, a un tirany fitat, deixarem també aquesta pista de terra per enfilar-mos cap el pas des Ratxo que, des d'aquiest punt, al portell, ja podem divisar el puntal al fons

Travessem una rosseguera

El collet on es sitúa el pas des Ratxo

El grup pujant sense entrebancs. Arribar fins aquí no implica cap complicació

El grup sencer una vegada superat el pas i havent fet un piscolabis

Continuem ruta, envoltant la carena que davalla del Galatzó, anant a cercar la vessant  de l'oest que ens davallarà cap al camí de ses Planes. A la imatge copsam des de la mola de sa Fita de Ram, a la esquerra, fins el puig des Caragol, a la dreta, passant per na Bauçana i els puntals des Ratxo, per on pujarem de tornada

Voltant la carena del Galatzó ja dominam la vista cap a s'Esclop i els seus satèlits geogràfics: puig Batiat, Cadira del Bisbe, Moletó... Més a prop veim la moleta del Galatzó i el coll on es situen l'aljub i el porxo de ses Planes, el nostre següent objectiu. No hi ha camí ni senderó que ens faciliti la tasca d'arribar-hi. Davallam a les braves per un rocallar que ens fa estar atents on posar els peus

Per aquest indret es troben registrats uns jaciments talaiòtics que no hem sigut capaços de localitzar entre tant rocallam. Amb el que sí hem topat és amb les restes de camí i qualque construcció semblant a una sitja, apart de antigues marjades

Copsant el coll amb s'aljub i porxo de ses Planes. Més enllà creua el comellar de ses Sínies

La davallada es fa divertida

Mola de s'Esclop domina la vista. El camí de ses Planes es distingueix perfectament arribant fins s'aljub i passant pel porxo

S'aljub amb la seva canalització d'aigües recentment netejada

Els companys arribant a s'aljub, lluitant amb la pregona vegetació composta de llentiscle, bruc o xiprell i argelaga, bàsicament, cosa que empitjora la passa i la fa esgarrinxosa

Es porxo de ses Planes

Assolint el camí de ses Planes que ens portarà prop de ses cases de Galatzó, fins la canaleta on deixarem el camí per resseguir-la

Una era de batre es troba a n'aquest pinar, indici d'un cultiu de cereals a la contrada, a l'antigor

Les cases des Galatzó amb els seus dos molins d'aigua a  la esquerra de la imatge

El camí ens condueix fins el safareig de ses cases de Galatzó, d'uns 95m de llargària, enmagatzenava l'aigua que recollia de la font des Ratxo, portada fins aquí per sa canaleta o síquia que hem de recòrrer, per alimentar i moure els molins d'aigua

A l'inici de la canaleta ens aturem i pegam una mossegada amb la intenció d'agafar forces per la tornada. En aquest punt deixarem el camí i resseguirem per sobre la canaleta.

Foto de na Bàrbara

La síquia, una obra d'ingenyeria dels temps de dominació àrab, té una longitud aproximada de dos kilòmetres.

Aquest recolze està equipat amb una corda per facilitar la passa

Just on es creua la canaleta amb una pista de terra, la deixam per agafar cap a la esquerra la pista durant uns 50m aprox, per on surt un tirany fitat a la esquerra també, que resseguim amb la intenció de pujar cap el pas des Puntals. A la foto, el grup mirant el rost coster que hem d'assolir

El tirany brut aviat arriba a les parets dels Puntals i es converteix en un antic camí amb marges de sosteniment que va pujant cap el pas des puntals i el supera després d'un centenars de mètres, on desapareix definitivament.

Mentre pujam, copsam els bells i rustics marges de sosteniment del camí

El rost del camí ens obliga a fer aturades per recobrar l'alè i hidratar-mos. A estones, el sol copetja de valent malgrat el dia gris que ens acompanya

Pujant fruim de la vista a la pregona i boscosa vall des Ratxo

Ens aproximam al pas des Puntals. El camí continua encara que desfet i esbaldregat a qualque banda

Superat el pas, copsam la vista del comellar que puja cap el pas des Ratxo i on desapareix el camí poc més envant. Els seus puntals s'enfilen a la dreta i el Galatzó guaita al fons, ensombreït

El grup havent superat el pas des Puntals, que es veu allà al darrera, continuant el camí per on venim

Resseguint el brut comellar una bona estona i fent aturades per agafar aire i alè, arribam al punt on ja copsam el pas des Ratxo, per on hem pujat i per on davallarem per arribar als cotxes, punt on hem iniciat el recorregut i on el tancarem.

El grup descansant al pas des Ratxo. -Foto de na Bàrbara-
No queda més que davallar per arribar al punt inicial.
Una sortida marcada per unes previsions nefastes i, al final, no hem vist una gota d'aigua de pluja ni hem sentit un tro, tot el que estavem esperant que ocorrí en qualsevol moment.