dissabte, 1 d’octubre del 2016

Na Beiana, mirador de n'Alzamora i cova des Màrmol

Na Beiana, mirador de n'Alzamora i cova des Màrmol (1 d'octubre, '16)

Aquest dissabte he volgut conéixer un lloc molt particular ben a prop de Ciutat. Partint de la barriada de Gènova, de Palma, un camí s'endinsa per un barranc ara degradat i que durant desenes d'anys ha sigut entrada a la cantera de pedra (pedrera) explotada fins fa unes dècades i, després, per cobrir-la de terra i escombreries.
Sobre el topònim "na Beiana" és interessant llegir el que diu Toponimia Mallorca.

Des del seu començament, a la carretera que uneix el nucli de Gènova amb Ciutat, aquest camí reb el nom de es Caragol de na Beiana.

Es va endinsant pels peus de la serra de na Burguesa, que manté a la esquerra amb verticals parets i nombroses cavitats naturals, i la serra Mitgera que separa aquest barranc de les terres militars del CIR 14, per la dreta.

La acumulació de terra i escombreries a la antiga pedrera és un projecte que ha quedat a mitges, o millor, inacabat. Hauria d'haver estat objecte de una grandiosa plantació de espècies botàniques que impedissin la seva erosió, però es manté tota la zona erma, degradada.

Un turó erm

El camí s'endinsa al barranc, amb brutícia als costats amb qualque indici de assentament indigent

Una cova amb signes d'haver sigut habitada no fa molt... o potser encara!

A kilòmetre i mig, aprox., el camí arriba a l'antic polvorí militar de na Beiana, datada la seva construcció de 1911, ara tristement abandonat.
Aquesta finca protegida (ANEI) va ser comprada per Matthias Kühn a l'any 2005 a una subasta pública per 1,5 millons d'euros amb la intenció d'invertir. Però fins ara no s'ha fet res apart de degradar la zona.

Una de les garites

El conjunt arquitectònic és preciós i de qualitat. És una llàstima el seu deteriorament constant i progressiu
És curiós que el primer edifici estigui protegit per un parallamps a cada costat i al darrere, tres en total.

La caseta de la cantina, on encara hi ha el ròtul, entre altres construccions anexes

Accés al polvorí soterrat

El polvorí

Fins i tot els cans tenien la seva garita, tant a la entrada del recinte com a la sortida

Resseguim el camí per la llera del barranc i es va tancant el bosc. Poc a poc agafa fesomia d'alzinar tancat

Les restes de l'antic camí de carro que feien servir els carboners i/o pastors encara són visibles a molts indrets...

...així com forns de calç, sitges de carboner...

A n'aquesta bifurcació, prenem a la esquerra. Per la dreta tenc intenció de passar de tornada

En aquest barranc el camí puja fent giragonses. Pot ser d'aquí pren el nom el camí del caragol de na Beiana. A la imatge es veu un marge de sosteniment del bell camí

El coster del davant, amb coves incloses

Bell camí que travessa espais molt bruts, invaïts per la vegetació

Arribant a la carena de na Burguesa

El camí que ens portarà fins el coll des Pastors

Des d'aquest punt les vistes ja s'obrin per damunt Ciutat

Coll des Pastors

Des del coll, agafem el tirany que ens portarà cap el mirador de n'Alzamora

A n'aquesta cruilla, agafem el tirany que ens desvia cap el mirador, el tirany de la dreta (esquerra en el sentit de la marxa)

Arribant al mirador

LLàstima de mirador esbucat. Podria ser un bon lloc on refugiar-se els dies inclements o poder passar una nit a recer

Vista cap a Calvià des del mirador

Vista cap a l'Oest

Tornam una mica enrere i agafem aquest tirany que tomba cap a sa coma de s'Àliga amb intenció d'anar a cercar la cova des Màrmol

Un tirany ben marcat, que més que tirany sembla un antic camí de ferradura amb els seus marges de sosteniment

La boca de la cova

He entrat el just per comprobar que hi ha molt que veure aquí dintre, però sol i sense conéixer-la, vull arriscar el mínim possible.

Apertura inferior de la cova.

Després d'haver vist superficialment la cova, vull anar a cercar la cova de la Municipal, ficada dins la coma de s'Àliga, però al jaç del torrentó no ha hagut manera de poder accedir a causa del creixement d'aritges que barren el pas. Serà qüestió de portar tissores per podar

Afagant un tirany que em portarà cap el coll des Pastors

Una vegada passat el coll des Pastors, agafaré el camí que tira cap el nord,-est en direcció a la coma del Malpas

El càrritx m'ha deixat la seva empremta a les cames. Si heu de passar per aquí, posau-vos calçons llargs!!!

Un tirany normalment brut ens porta per aquest comellaret ombrívol cap a sa coma del Malpas

Passam davant la cova d'en Domingo

Interior de la cova d'en Domingo

Aquest punt marca la unió del comellaret que venc davallant amb la coma del Malpas. Cap a la dreta anirem cap el camí des caragol de na Beiana. Cap a la esquerra aniriem cap el coll des Vent.

Arribant a na Beiana

Un habitant de na Beiana guaita per acomiadar-me!