dimecres, 12 d’octubre del 2016

Son Nasi

Son Nasi (12 octubre '16)

Des de que tenc record, aquest puig de son Nasi juntament amb el de sa Gubia i el de son Poc, m'han cridat l'atenció i han ejercit l'efecte magnètic d'atracció. Ses tres Maries, com els diuen els Bunyolins, són objecte de desig pels senderistes de la comarca.
Aquest dimarts passat, aprofitant el dia de festa del Pilar, hem volgut fer una sortida matinera i pujar a son Nasi abans de tornar a dinar a casa, un putxet d'alçada modesta (577m) però amb unes vistes espectaculars i un accés divertit.
De pujada cap el puig, jugavem amb la idea de la procedència del topònim, i ens semblava que podria provenir de Bennàsser, Ben-Nasser, antic propietari de la possessió d'Alfàbia, en temps àrabs.
Ara, cercant informació, he llegit de mà d'en Joan Carles Palos una informació provenent de la investigació d'en Tomàs Mut, en que sitúa al capità Ignasi Garcia, el famós capità bunyolí que assistí a la batalla dels moros aquell fatídic diumenge 11 de maig de 1561, dia de sant Ponç, a Sóller, i que té la fama de haver-se aturat als horts de can Topa o can Bartola a menjar les tempranes cireres, motiu pel qual arribà tard a la batalla, com propietari de les cases velles de son Nasi, a la falda del puig homònim. Així doncs, aquest Nasi deriva del nom del seu propietari, Ignasi, dit Nasi familiarment. Com sempre, als escrits d'Història se li ha de concedir cert grau de credibilitat, i també tot el contrari.

Hem deixat el cotxe a l'aparcament del restaurant de can Penasso, vora la nova rotonda que uneix les carreteres que porten cap a Sóller-Palma i cap a Bunyola. Davant l'aparcament surt un carrer que puja cap a les cases de son Nassi Nou (extranyament amb dues S). Per arribar al caminoi que s'enfila cap al comellar de cas Putxer, malanomenat de can Bon Jesús, entre els puigs de sa Gubia o de s'Alqueria i el de son Nasi, hem de desviar-mos a mitat de carrer cap a la dreta i resseguir girant un altre pic a la esquerra, i ara ja fins el final, on el carrer asfaltat es converteix en el tirany que hem de resseguir fins el coll.

Abandonat el carrer asfaltat i ficats al tirany, passarem un portell de ferro obert i resseguirem fent un parell de revolts fins arribar a n'aquest porxo que hem de deixar a la esquerra i continuar senderó.

La propietat de les cases de son Nassi vell mantenen ben reixada la seva propietat.

Arribarem al comellar de cas Putxer, on ens trobem una bassa aprofitada com a abeurador pels animals...

...i la barraca al seu costat

A partir d'aquí, el caminoi torna més empinat i s'endinsa pel comellar ben rost. S'obrin les vistes cap a Bunyola.

A la banda alta del comellar el senderó desapareix, però no hi ha moltes opcions per arribar al coll. Tanmateix trobem fites per totes bandes indicant diferents opcions de pujada.

N'Aina al botador del coll del comellar de cas Putxer, entre el puig de s'Alqueria i el de son Nasi

El comellar de cas Putxer

Vista des del coll, cap a l'altre costat: veim el camí que davalla fins assolir la pista que puja des de les cases de l'Alqueria Vella; el coll de Sóller es pot copsar també des d'aquí

Copsam el puig de sa Plana, el coll de Sóller, Alfàbia...

El coll de cas Putxer

Des del coll envestim la rosta pujada cap el cim de son Nasi

Trams ben verticals

Pujant cap el cim. Foto de n'Aina

Hem de fer continues grimpades per avançar

Una família de voltors i un altre de corbs ens sobrevolen mentre accedim al cim

N'Aina al cim. El puig de son Poc a la esquerra, la serra d'Alfàfia de rerafons, i Bunyola a la dreta

N'Aina al cim

Al cim

El betlem al cim

Al cim. Foto de n'Aina

Vista cap a Ciutat i la seva badia. A la dreta, el puig de s'Alqueria o de sa Gubia

El quasi inexpugnable son Poc.  Un parell de passos d'escalada el fan complicat.

Bunyola des del cim

Puig de sAlqueria

Una vegada conquistat el cim, refem les passes per arribar al punt de partida i concloure el recorregut

Amb aquesta xumbera i la vista cap a Bunyola tancam el recorregut fotogràfic.