dimecres, 28 de desembre del 2016

Puig de sa Creu pel pas de s'Herba tendra

Puig de sa Creu pel pas de s'Herba tendra (28 desembre '16)

El recorregut no figura complet al mapa Alpina, motiu pel qual m'he vist obligat a fer aquest muntatge entre s'Alpina i el mapa online d'Iberpix per poder reflectir-ho.
Aquest dematí ha hagut sort: després d'arribar tard, sobre les 11:00h, a Caimari amb intenció de deixar el cotxe a l'aparcament situat al final del poble, m'el he trobat ple, per lo que he continuat per la carretera fins el següent revolt a dreta, on hi ha un altre aparcament per on passa el GR que puja cap a Lluc. M'el he trobat ple, també, motiu que m'ha fet donar la volta, tornar al poble i deixar el cotxe dins el poble, allà on trobès lloc per fer-ho. Carrers estrets, revolts complicats, fins que he trobat un lloc on aparcar. En aquell moment no sabia que el meu recorregut acababa sortint per aquell carrer. Tanta sort!

Sortint de Caimari en direcció a Lluc, un centenar de metres, ens trobem aquesta desviació marcada amb "un ou fregit". L'hem d'agafar. És el camí dels Horts que, de resseguir-lo completament, ens portaria cap el puig de n'Ali a travers del comellar dels Horts, passant per ses cases homònimes

Primer portell que hem de creuar. Roman tancat sense candar.

El camí passa per davall d'aquestes parets plenes de vies d'escalada

Passam per un portell tancat sense candar. Ens avisen de la privaticitat d'aquests terrenys

Passem vora un forn de calç i aquesta formidable alzina

Aviat ens trobem el lloc on ens hem de desviar cap a la esquerra. A la foto, a la esquerra abans de la corba, trobem un senderó fitat...

...que puja molt rost i incòmode, amb molta grava durant un bon tram

Les fites ens porten als peus d'aquesta encletxa a la paret, als peus dels penya-segats.

Després de grimpar una estoneta per on sembla el lloc més raonable e intuitiu i sense fitar, tenc dubtes de si he grimpat cap a la direcció correcta. Providencialment, davant el nas m'hi trob una flexa verda indicant la direcció a reprendre. Faig un alè!

En poc temps es puja molta alçada. El recorregut d'aquest tram va penjat sobre els penya-segats i cal anar en compte. Una succesió de grimpades ens col·loca prop del pas...

...al que ja he arribat. No és massa delicat però les branques d'una mata molesten més que ajuden per pujar. Hi ha unes presses a la paret per on pujar el pas on és més còmode però a la vegada més exposat.

Pujats al pas, hem de recorrer una breu cornisa aèria que ens conduirà a la sortida del pas

Mirada enrere. Hi ha un bon pati.

Sobre les parets dels penya-segats, on ens porta la cornisa de sortida del pas, ens condueix a n'aquest terreny on hi trobem els restes d'una construcció. Es diu que aquí havia un cable per on despenjaven i davallaven els feixos fins al camí dels Horts. Aquest fil-ferro o cable facilitava la tasca dels homes per descarregar els feixos de càrritx, bàsicament, que en temps de guerra i fam empreaven els vilatans de Caimari per menjar.

Pujant pel comellar, arriban a n'aquesta sitja, des de la que prenc la decisió d'anar en línia recta cap el cap curucull del puig de sa Creu. He trobat un terreny molt brut. Potser hauria d'haver resseguit les fites pel comellar fins el caminoi que puja des del coll de s'Esquena de s'Ermita

El cim del puig de sa Creu amb el que queda de sa creu: el seu pedestal

La vista que podem fruir des del cim cap el pla de s'illa és formidable

Panoràmica cap el nort

El típic betlemet al cim

El peu de sa creu

Per tornar al punt de partida, resseguim les fites per la carena de la muntanya...

...i arribam al mirador de s'Esquena de s'Ermita

A partir del mirador, un camí ens davallarà cap els Fornassos

Indicacions al camí

Aprofitament d'un coval com a abeuredor, o bassa

És curiosa aquesta doble bassa

Resseguim el bell camí

...i després de recorrer una bona estona que sembla massa llarga, arribem als Fornassos, un lloc d'esplai a Caimari

Un bon consell

Entrada als Fornassos

Sortint dels Fornassos, ho faig al carrer on he deixat el cotxe aparcat una mica més abaix. Tanta sort que sense saber-ho, m'he facilitat l'arribada.