dimarts, 27 de desembre del 2016

Via ferrata i cordada de sa Bombarda i puig des Boixos

Via ferrata i cordada de sa Bombarda, i puig des Boixos (27 desembre '16)

Ha sigut avui un dia per resoldre una qüestió pendent: la pujada a sa Bombarda fent ús de la via ferrata i cordada que hi ha instal·lada a la vessant nord del morro.
Ha sigut un viatge en solitari, malgrat que un recorregut d'aquest nivell de dificultad, no és recomanable fer-ho sense companyia.

Aparcant el cotxe a s'Estret de Valldemossa, comença el recorregut allà mateix, ficant-mos pel caminoi que, en cas de resseguir-lo ens conduiria cap el puig des Boixos, però només creuar el portell, l'hem de deixar inmediatament a la dreta continuant per un tirany que va pujant paral·lel a la carretera cap a Palma i on trobarem qualque sitja.

Ens anirem apropant a les parets dels penya-segats pujant rost el tirany, o tiranys que han configurat els escaladors de la zona. Aviat veurem, si ens fixem, les grapes típiques de la via ferrata i unes cordes per ajudar-se a la pujada.

Primer enfrontarem dos llargs sense complicacions si esteim avesats a grimpades verticals. La sortida del segon tram se complica en haver de fer un canvi de ximeneia amb poques presses i suports, on una alzina penja sorprenentment al buit.

Sortirem a un passadís per on hem de voltar una roca deixant-la a la dreta, per continuar una grimpada que ens portarà a un replà on podrem reprendre les forces.
Veurem a la dreta d'aquest replà unes parets vermelles amb qualques concavitats. Hem d'anar cap allà, cap a la dreta, encara que sembli que uns grans enderrocs ens barren el pas de sortida.

Entre aquests enderrocs, a la esquerra, trobarem el passadís per on sortir

Ens hi hem d'introduïr entre aquestes parets formant un estret passadís i passar sota la pedra que penja atrapada entre les parets. Una vegada hagem sortit del passadís, ens trobarem a la esquerra una placa pétrea per la que hem de pujar ajudats, si volem i ens refiem, d'una corda que trobarem anclada una desena de mètres més amunt.

Tanmateix, en pujar, no hem d'arribar a dalt, sino que anant pujant, veurem a la dreta un parell de ximeneies per on sortir amb una grimpada.

La de la dreta és probablement més fàcil però més exposada. En haver sortit d'aquesta grimpada ja ens trobarem sobre el morro de sa Bombarda, encara que per arribar al seu cim ens faltarà una mica més d'esforç.

Poques fotos del recorregut vertical a causa de la incomoditat de fer-les. No cal arriscar-se per aquest motiu.

Copsam son Morro i la carretera que puja cap a Valldemossa o davalla cap a Palma

Content al morro de sa Bombarda, amb Fàtima a la dreta i el puig de sa Rata a la esquerra

Son Morro, la moleta de Pastòritx, Fàtima, sa Rata i sa coa,...

Una vegada arribats al morro, hem de fer cim. He trobat aquest pas amb escala composta i marge per pujar-hi

El cim del morro de sa Bombarda

Panoràmica des de Valldemossa fins sa badia de Ciutat

Panoràmica des de Fàtima fins la carena de sa Bombarda

Vista cap a Ciutat

Continuant per la carena del morro amb la paret mitgera a mà dreta...

...passant per aquest coll de tords. En aquest punt, un tirany fitat ens davallaria, a s'altre banda del coll, cap el punt de la nostra partida. Jo continuaré per la carena per arribar al puig des Boixos

Arribats al coll que tanca per adalt l'ample comellar de son Matge, ens trobam aquesta construcció, un aljub-abeurador amb barraca

Abeurador

Resseguim el camí que passa per s'aljub cap l'oest i ens desviem al coll cap a la esquerra per assolir el cim del puig des Boixos

Vista des del cim

Vista cap a Ciutat

Son Cabaspre i son Ferrandell

De tornada al coll de s'aljub, travessem la paret margera i resseguim el camí que ens davallarà al punt de partida, sense cap problema però fruint d'una bellessa impressionant

Sorprenents marges de sosteniment del camí, fent diverses ziga-zagues

El camí travessa racons preciosos

Portell obert pel que hem de passar

Un camí de gran bellessa

Portell de sortida. El cotxe el tenim uns mètres més enllà.