dimecres, 4 de gener del 2017

Passos per son Moragues i camí dels Cingles des Cairats - I

Passos i camí dels Cingles des Cairats (4 de gener 2017)
Pas de sa Cova, pas des Coconar, pas de sa Regata i camí dels Cingles des Cairats

Una sortida curta per conéixer uns quants passos a més d'un camí formidable que discorre penjat per sobre una cornisa pels cingles dels Cairats unint-se al camí des Caragol i la pista de son Moragues per finalitzar i arribar al punt de sortida

Començant el recorregut per la Coma dels Cairats, a Valldemossa, caminam pel GR-221 fins trobar-nos el portell d'entrada de la finca pública de son Moragues. Just passat el portell, torçam cap a la esquerra i avancem aferrats a la paret margera. Creuam el torrentó i començam a pujar pel millor lloc possible, sense perdre la paret margera a la nostra esquerra.

El terreny no és complicat i arribam fins aprop de les parets que sembla ens han de tancar el pas. En arribar a les parets de la muntanya, pujam amb tendència a la esquerra...

...i aviat veurem la cova que dona nom al pas

Seguim per l'ùnica banda possible. Hi ha qualque fita indicant el punt de sortida que hem de prendre

Des de la cova ja copsam una bona vista del terreny pel que passaré una horeta més tard.

Arribam a n'aquest punt que sembla no té sortida, però al racó on hi ha un ullastre en tenim una...

...i ens obliga a passar per damunt el penyal de sa cova. No té complicació tot i que hi ha un gran bot

Superat el pas de sa Cova, la meva intenció és tornar davallar pel pas des Coconar. Una vegada hem pujat a una plana i ample cornisa de roquissar, trobem un senderó que recorre aquesta cornisa d'un costat a s'altre, és a dir, des del pas des Coconar fins el camí del pas de sa Creu, passant per la banda superior del pas de sa Cova.

Vaig cercant les fites que me conduiran a superar els diferents trams de davallada del pas des Coconar

Un dels trams...

Retrospectiva d'un dels trams. El pas, sent vertical, no entranya problemes tècnics, encara que sí s'ha d'anar amb cura durant tot el recorregut

Des d'un dels trams del pas, copsam allà abaix la pista de sa Coma des Cairats (GR-221) i la construcció deteriorada de la font des Ropit

Arribam a la pìsta i agafem direcció al Teix. Però hem d'estar atents perquè en un centenar de metres més enllà de la font des Ropit, hem de prendre per una pista que arranca a la dreta i ens portarà fins el següent pas: el de sa Regata, o el del Xaragall de sa Coma o el d'en Príam, diversos noms per un pas preciós i emblemàtic

El camí es converteix en un tirany i ens porta fins aquest pujador a una paret margera, segurament la paret margera de la finca de son Moragues. Hem de botar i resseguir el tirany que discorre per un alzinar preciós que poc a poc torna costerut

Creuam un ranxo de carboner

Resseguir el senderó no suposa cap problema. És clar i evident i, a més, està fitat

El tirany ens porta als peus d'una encletxa a les parets dels Cairats. haurem de pujar per aquí

A la foto no s'aprecia la fortíssima inclinació del terreny

A la capçalera del pas ens trobem un ranxo de carboner. A partir d'aquí tenim dues opcions: tirar cap a la dreta per un tirany que ens portarà per sobre els cingles, o agafar per la esquerra per on un senderó ens portarà per una cornisa pels cingles des Cairats. He triat aquesta darrere opció.

Aviat el tirany aferrat a les parets de la dreta, creua succesius xaragalls ben rostos que cauen al buit. Qualque banda queda molt exposada amb un aire molt vertiginós...

Hem d'anar alerta a una mala relliscada perquè tenim un bon pati a la esquerra que fa feretat

Aquesta aèria cornisa per la que hem de passar tal vegada sigui el punt més exposat. El buit que tenim al costat és formidable

Retrospectiva

Seguim el tirany sense cap possibilitat de perdua. Els punts vertiginosos ens acompanyen quasi gaire bé tot el recorregut

Un altre dels passos succesius que ens trobem i que hem de superar

El tirany ens porta a n'aquesta fesa que es pot salvar per la dreta, però resulta pintoresc passar-la pel seu interior

Retrospectiva de la maca fesa

Passada la fesa, una micona més amunt, ens trobem un ranxo de carboner. Això ja ens indica que el camí dels cingles està acabant i/o que el camí des Caragol és a prop

Des del ranxo de carboners ja copsam les parets de sosteniment del camí des Caragol que puja des de la font des Poll cap el Teix

En aquest punt assoleixo el camí des Caragol. Ara no queda més que resseguir-lo cap abaix fins el GR i arribar al punt d'inici.