diumenge, 2 d’abril del 2017

Cova de ses dues boques

Cova de ses dues boques pels passos de na Torta, del Petit pi i del Robust marge (2 abril '17)

Aquest diumenge, malgrat el constipat arrossegat, hem decidit fer una volta per la Muntanya des Voltor per treure'ns del damunt una punxeta que tenim clavada des de ja fa temps: conéixer la cova de ses dues boques.
Per fer el recorregut interessant, hem demanat permís a la propietat i hem decidit pujar a na Torta per un pas vertical poc convencional i poc conegut, empreat per caçadors, bàsicament, doncs ens anem trobant a cada esglaó de la muntanya que pugem, diferents colls de tords, fins ben amunt.
En arribar a dalt, hem d'anar a la capçalera del pas des Petit pi, què ens donarà pas al rost comellar pel què tenim que davallar ben empinats cap a la cova de ses dues boques. Una vegada visitada, la intenció és pujar pel pas des robust marge, què ens donarà sortida a la banda alta de na Torta, per anar a agafar el camí del pla del Pouet per davallar cap el punt de sortida i finalitzar així el recorregut d'avui. Ens ha sortit de perles!

Així doncs, hem arribat a hores de senyor al començament del recorregut, al carrer s'Olivera, de Valldemossa, on comença el camí que puja cap el Pla des Pouet per la finca privada de la Muntanya des Voltor. S'ha de demanar permís per accedir-hi al telèfon 619 591 985. Caminam passant per davant la caseta del guarda de la finca i arribam fins la font de s'Abeurada. És en aquest punt on deixem la pista que puja cap el Pla des Pouet i ens desviem cap a l'esquerra, resseguint un altre camí que ens portaria cap a les cases de son Moragues, ara propietat d'Acciona i que no permet el pas a senderistes. Però no hem de caminar molt pel camí citat...

Just passat aquest portell, prop de la font, trobarem un senderó que es desvia a la dreta i puja ben configurat una estona...

El senderó està ben marcat al començament, fins a mitja muntanya, o no tant. Arriba un moment que hem de treure l'instint muntanyer per avançar perquè no ens hem topat amb cap fita ni indicació que ens indiqués el bon camí. El senderó es desvaeix i hem de intuir les canals per on avançar.

Aquest senderó ens porta per diferents colls de tords i ens fa pujar molt en poc temps

Aquí el camí ja s'ha esvait, però les poques opcions que tenim de continuar ens ajuda a triar la canal adequada

I anem pujant unes canals amb bona grapa encara que amb terreny molt desfet. Cal elevar la atenció al màxim

En poc temps, pujam una altària considerable

A les fotos no s'aprecia amb claritat la verticalitat del terreny

Tècnicament no és complicat. La major dificultat és orientar-se i agafar la canal adient

Després de succesives grimpades, arribam a l'altipla de na Torta, dominant la vista sobre Valdemossa

Autofoto

Sortim no massa enfora del mirador de na Torta. Aprofitam per pegar una ullada a l'entorn meravellós

Després de visitar el mirador de na Torta, ens dirigim cap el pas des Petit Pi i el davallam fora cordes. Per anar a sa cova de ses Dues boques, hem de passar per aquí, si no volem botar moltes reixes i ficar-mos en terreny comanxe.

Superat el pas des Petit pi, agafem cap a la dreta i anenm a cercar un comellar estret per on davallarem uns quants decàmetres. Ens topam amb la primera cova que ens indica que anem en bon sentit. Aquesta primera cova no és la de les dues boques. Hem de seguir aferrats a les parets de l'esquerra fins topar-nos amb la següent cova. Aquesta sí serà la bona.

N'Aina a l'interior de la primera cova

Avançant per una cornisa cap a la cova de ses Dues boques. Al final tenim un bot que fa feretat

A l'interior de la cova de ses dues boques

Una vista fantàstica a l'interior de la cova

Llum al fons del túnel!

Sortim de la cova i pugem el comellar pel que hem davallat fa una estona. Podem pujar fins adalt de tot, fins topar-mos amb les parets o bé, dins el comellaret desviar-nos cap a l'esquerra, pujant, i passarem a un comellar paral·lel igualment rost, i que ens conduirà directament al pas que cercam: el pas des robust marge. Ja és curiós que amb aquest terreny tan rost i empinat, es construeixin marges de suport per camins. Revela la importància estratègica del lloc per la activitat laboral d'un temps

Sortint del pas

Sortida del pas des Robust marge

En haver superat el pas des robust marge, sortim a un de tants ranxos de carboners que ens trobem en aquesta contrada. He fotografiat el forn típic i ben conservat.
D'aquest punt agafem cap l'Est amb intenció d'anar a topar-mos amb el camí del Pla des Pouet, agafar-lo i davallar còmodament cap el punt de partida. Ja hem complit amb els nostres objectius d'avui i sortim contents de la Muntanya des Voltor.

Abaix, on tenim el cotxe, copsam les parets de na Torta per on hem progressat per pujar pel pas de na Torta.
Un recorregut breu però molt interessant.