dimecres, 1 d’agost del 2018

Es Penyal Gros i sa Plana Forana

Es Penyal Gros i sa Plana Forana de Lloseta (1 agost '18)

Què impertinent és la xafugor estiuenca que no ens permet esplaiar-mos a gust a la muntanya.
Amb ganes de caminar ple i sentir la frescor de s'alzinar i les flaires del pinar, ahir em vaig encaminar cap a Lloseta aprofitant la proximitat de la meva nova residència, per pujar al Penyal gros i conéixer tota aquella banda al ponent de la comuna de Biniamar. Des de fa temps, passant per l'autopista cap al nord, aquest humil turó amb Lloseta i Biniamar al seus peus ja em cridava. Ja vaig intentar pujar per la vessant de Lloseta, però just a l'entrada i comprobant els plànols, uns trets d'escopeta em feren desistir d'entrar-hi.
Ahir ho vaig tornar intentar començant des de la comuna de Biniamar. Em sortí un recorregut rodó i curtet, de dues horetes i mitja, això sí, amb molta calor. Estava previst i va córrer s'aigua que portava a la motxila.

Vaig arribar amb el cotxe fins l'entrada de la comuna. Per arribar-hi, arribant a Biniamar des de Lloseta, hem de creuar el poble fins al carrer del Vent, on torçam a l'esquerra i continuar el camí fins un ample camí de terra que entra cap a l'esquerra. Arribam a una esplanada ombrívola on podem deixar el cotxe a ombra. L'àrea d'esplai de la comuna està més endinsada, agafant el camí que surt cap a la dreta. En tancar el cercle del recorregut, hi aniré a pegar una ullada. De moment agafaré el camí cap a l'esquerra i en direcció ascendent. Aviat trobarem una barrera que impideix la entrada als vehícles.

Passam pel costat dret sense problemes

Topam amb una canaleta que més tard veurem que recorre la llera del torrent del Massanella, per tota la comuna de Biniamar

La pista de terra ascendeix ràpid i ben empinada, a trams encimentada. Vaig aprofitant les ombres dels pins al costat del camí per recuperar l'alè i davallar temperatura, si cal.

A mida que anem pujant, començam a tenir vistes. En aquest cas, cap a la banda de Mancor, on a l'esquerra de la imatge copsam Biniarroi

Inca, la ciutat del Raiguer, castigada amb la solana que cau avui.

La pista passa aferrada a una sitja. Més adalt ens toparem amb les restes d'una barraca

A l'ombra dels pins es fa agradable el recorregut

La barraca. Quines històries ens podrien contar les seves pedres!

En uns 45 minuts hem arribat al cim de la Plana Forana, bastida amb un depòsit d'aigua. La pista ens ha portat fins aquí sense cap entrebanc ni opcions.

Copsam el puig de sa Creu. Un dia d'aquests hi farem un voltí.

La pista continua cap el coll que conformen els cims de sa Plana Forana i el Penyal Gros.
Valga la redundància, al coll hi trobam un parell de colls de tord.
El camí continua, passat el coll, cap el cim del Penyal Gros.
Realment podrien haver-ho anomenat d'una manera més adequada. De penyal no hi he trobat res. Més aviat és ben arrodonit, un turó.

El cim del Penyal Gros, dividit en dos per una paret de partió que hem de botar pel punt més feble i continuar a l'altra banda. Una esplanada molt agradable i ombrívola, però amb unes vistes minvades per la vegetació.

Punt pel què he botat. No he sigut el primer i altres no han anat massa amb cura. No costa gaire, si hem de botar parets de pedra en sec, anar vigilants i no tirar les pedres que la componen. Forma part del respecte i xerra de la civilització que hi portam dedins. Per dissort, els senderistes sabem que altres grups humans amb els que compartim muntanya no són massa respectuosos amb el medi: cartutxos buits d'escopeta, restes plàstics i vidres als colls... Membres del sector cinegètic haurien de passar per una escola de re-educació. No sols ells. També trobam altres senderistes que haurien de compartir classe. Val, ja queda dit. Educació, per favor.

En aquesta banda de la paret de partió ja no trobam pista, sino un caminoi ben marcat. Aferrat a la paret ens topam amb dues opcions: cap a l'esquerra o cap a la dreta. Tots dos ens portaran al mateix lloc. El de la dreta ens porta per una balconada amb vistes despejades cap a la ferida de la montaña que suposa la cantera de son Negret a la falda de la Penya de can Jeroni.

La cantera de son Negret

Continua el caminoi cap a la vessant del puig anomenat El Socorrat. La vegetació minva, possible producte d'un vell incendi (per lo del nom, Es Socorrat)

Copsam Inca i Lloseta

El caminoi passa vora aquestes restes d'un pou...

...sense aigua, d'uns tres metres de fondària

Es Clot d'en Botlet. Desconec l'ús d'aquesta bassa enrome d'aigua, entre Lloseta i Biniamar.
Realment hi ha tres clots més, més petits, un d'ells el Clot d'en Sorda i altre el Clot de son Català.

Arribant abaix el camí voreja un comellaret farcit de pinar i vegetació esponerosa. És en aquest comellaret on suposadament trobariem la cova prehistòrica anomenada des Moros. He sortit del sender per intentar trobar-la...

...i restes he trobat, però no sé si correspon al que diuen la cova del Moro

Aquesta llosa de pedra sembla caiguda i tapa la que podria ser la bocana de la cova (?)

Restes tupides de vegetació

Podrien ser les restes d'un antic assentament. He cercat informació però no he trobat res.
Ja ficats al comellar tupit d'antipàtica vegetació, no tornaré pujar a recercar el caminoi, sino que poc més avall em toparé amb el pàrking del poliesportiu de Lloseta. Així que amb cura de no fer-me decoracions i altres marques indesitjables a les cames gràcies a les branques i branquetes que em barren la passa, he davallat fins assolir l'asfalt de l'aparcament. Una vegada abaix, he continuat el mateix carrer en direcció nord-est.

En aquest punt hauria d'haver sortit si no m'hagués ficat al comellar a cercar la cova del Moro

He resseguit el carrer direcció nord-est fins que acaba en aquesta barrera (vista retrospectiva) no candada. Continua un tirany ben marcat i ple de brutícia. Ens ha de portar fins a Biniamar per un bosquet entre pinar i alzinar, a estones molt agradable per l'ombra i empara que proporciona del sol.

Al camí ens topam amb aquesta altra barrera també sense candar, que hem d'atravessar. El camí de terra es converteix en pista asfaltada i ens portarà entre cases de nova construcció a l'entrada de Biniamar.

Arribada a Biniamar. Sortim a la carretera general.

Em crida l'atenció aquesta composició al frontó de l'entrada d'una casa, amb peces fòssils. Per anar cap el punt de partida, l'entrada a la comuna de Biniamar, hem d'atravessar el poble. Just a la sortida tenim a mà esquerra el carrer del Vent que hem d'agafar.

Al carrer del vent passam per davant les cases de son Odre. Resseguim camí...

Uns 400 o 500 metres després de son Odre tombam a l'esquerra, on trobarem la entrada a la comuna de Biniamar. Passaré per l'esplanada on tenc aparcat el cotxe i continuaré pel camí de la dreta, per arribar a l'àrea d'oci i esplai de la comuna

El camí passa per davant aquesta barraca, deixant-la a l'esquerra...

El camí creua el torrent de Massanella i continua per la banda de la dreta, deixant el torrent a mà esquerra

Passam vora un forn de calç semi-restaurat amb no massa art, i arribam a l'àrea d'esplai...

...on hi ha disposades un grapat de taules i bancs per s'esbarjo dels vilatans

En aquest punt el camí arriba al final de la comuna i segueix fins unir-se al camí de Biniatzent, cap a Mancor de la Vall

Visitada la comuna de Biniamar, torn cap enrere per la banda dreta del torrent, en sentit descendent. Un agradable sender ens facilita la tasca

A la dreta del sender discorre la canaleta que m'he topat al començament del recorregut, a l'entrada de la Plana Forana. Segurament deu portar aigua cap a les cases de son Odre (?)

En aquest punt, la canaleta necessita d'un pont per poder continuar cap a la seva destinació.

De tornada, un altre pic per davant la barraca, aquesta vegada, des d'altre punt de vista. Uns metres més i hauré arribat a la esplanada on tenc aparcat el cotxe, a l'ombra impagable dels pins.
Un recorregut molt agradable, malgrat la calor aclaparadora, però les ganes de fer camí l'ha superat.