dissabte, 4 de maig del 2019

Puig de sa Fita

Puig de sa Fita (4 maig '19)

Aquest darrer dissabte un canvi de plans em va fer dirigir les passes cap a un indret desconegut per jo i que fa temps figurava al meu llistat de recorreguts pendents.
Un bell recorregut que em va sorprendre i que avança, la major part d'ell, per un terreny força hostil, un rellar que no facilita donar una passa còmoda i segura.
Vaig arribar a l'aparcament on s'inicia el GR cap a Lluc, passat Caimari, just damunt l'inici del camí des Horts. Just quedava una plaça i la vaig aprofitar. D'allà mateix vaig enfilar el camí des Horts, que darrerament el trepitjo sovint. Vaig arribar fins les cases des Horts on just davant les cases surt un camí que puja cap a l'esquerra. És aquest el que hem d'agafar.

La pista que surt cap a l'esquerra del camí des Horts, just davant les cases, és la que hem d'agafar.

La pista puja fins a un antic ranxo de carboners, quan l'olivar es converteix en alzinar.
El puig de sa Creu ens vigila a la vessant esquerra d'aquest comellaret

Vista retrospectiva en un moment de la pujada. Copsam les cases des Horts, el seu olivar que s'extèn als peus de n'Escuder i l'estret de la vall, just on es troba el poble de Caimari

En arribar a l'alzinar, la pista es confón amb l'entorn. Hem d'estar atents per veure-la resseguir més amunt per la dreta, en el sentit de la marxa

El camí continua endinsan-se i pujant pel comellar, poc a poc es va convertint en un tirany que ascendeix per la vessant esquerra del comellar

Supera uns penyals rocosos (segurament aquest pas deu tenir el seu nom propi) i continua per un bell tram d'alzinar de muntanya

Després de passar per un altre ranxo de carboner, el tirany ens fa arribar al coll que separa el puig de sa Creu de sa Mola. Topam amb una paret, la de divisió de termes municipals i, a la vegada, de finques particulars. Una barrereta metàlica tanca el pas a un punt esbaldregat de la paret.
Creuam de coster i ens topam amb el camí que puja des de can Bajoca, passant per Ses Rotes.

El camí continúa per la nostra dreta, en sentit de la marxa, en sentit ascendent. L'hem de resseguir uns metres.

A l'altra banda del coll s'extèn la vessant marjada de Ses Rotes

Quan el camí gira cap a l'esquerra i es separa definitivament allunyant-se de la paret mitgera, l'hem de deixar i continuar paral·lels a la paret, amb tendència cap a l'esquerra ja que, si no, ens toparem amb aquesta fesa...

...que no te sortida sino un bot considerable

Poc més a la esquerra de la fesa sense sortida, trobarem aquesta canal de pujada que és el pas per accedir cap a sa Mola

Retrospectiva del pas que hem superat

Una senyal de pintura vermella sobre una pedra, ens indica que, al manco, sembla anem ben orientats

El senderó ens porta sobre un cingle amb bon panorama. Aprofitaré per fer un piscolabis en aquest bell indret, amb el puig de sa Creu al davant

Darrera aquest cingle ens topam amb les restes d'un antic ranxo. També trobam una fletxa vermella que ens indica, suposadament, la millor direcció per prendre cap a sa Mola

El senderó ens porta cap els peus d'un penyal que destaca

Arribats vora el penyal, una zona planera farcida de pins ens reb. Tenim sa Mola al davant però haurem de tirar cap a l'esquerra per salvar un comellar que s'aboca cap a la vessant est, sobre la vall de les cases des Horts.
En aquest punt el terreny torna rellar i a partir d'ara ens acompanyarà tot el trajecte fins davallar pel comellar des Horts, de tornada al punt de partida.

Sa Mola, en primer terme, i n'Alí a la dreta

La planície de sa Mola. No pots despistar-te en donar una passa.

Vista cap el sud des de sa Mola

Vista cap el nord des de sa Mola

Des d'aquí copsam la carena del puig de sa Fita, el meu objectiu d'avui

Des de sa Mola vaig directe cap el coll que ens separa del puig de sa Fita. Rellar, esquerdar, mala passa... és el que hi domina aquí.

Des d'un punt aprop del puig de sa Fita, puc copsar sa Mola a més del pla de s'illa

El cim a tocar de mà

El cim del puig de sa Fita amb el Massanella dominant el panorama

Fita del cim del puig de sa Fita, amb n'Alí i el Frontó del Massanella de rerafons

Vista cap l'oest

Una floreta diminuta floreix entre les roques del cim

Auto-foto al cim

Panoràmica cap el nord.
En aquest punt i per sorpresa, em vaig quedar sense bateria al mòbil per lo que no hi ha més documents gràfics del recorregut.
Vaig avançar cap el coll entre el puig de sa Fita i n'Alí i, des d'allà mateix, vaig començar el descens per un terreny esquerdat i descomposat, molt obert en un principi, però que poc a poc es va tancant i ens porta fins els antics ranxos de carboner situats al final del camí dels Horts. Una vegada arribat al camí, aquest ens porta directament al punt d'inici del recorregut.
Una sortida que em deixa amb molt bon gust, amb un punt exigent, d'unes 4-5 hores de caminar.