dissabte, 18 de juny del 2016

Comuna de Bunyola per son Creus

Comuna de Bunyola pel pas de son Creus (18 juny '16)

En vista a elaborar un recorregut per sa Comuna de Bunyola a començament de temporada, al finalitzar s'estiu, he volgut conéixer la pujada a la Comuna pel pas de son Creus a la vegada que localitzar l'accés des de la pista principal de la Comuna cap el pas des Fraguel.

Així que, aquest dissabte dia de pluja, m'he posat en marxa cap el punt de sortida, a la carretera de Bunyola - Orient, just on la carretera fa un doble revolt de 180º, davant les cases de son Creus. Just fet el primer revolt cap a la dreta, a mà dreta arranca un caminoi que entra una cinquantena de mètres, un lloc perfecte on podem aparcar. Després sortim caminant a la carretera direcció Orient, la qual hem de resseguir uns cent mètres i agafar a la dreta un senderó que ens portarà per dins uns terrenys bruts, pujant marjades desfetes. He començat a caminar i, a la vegada, comença a plovisquejar.

Un rótul ens avisa de que no podem caminar per allà sense permís.  Per tant, convé demanar-ho per no tenir problemes.

Vaig pujant marjades per un senderó ben marcat a estones i altres estones desapareix, però m'ajuden la progressió qualques fites i qualque flexeta vermella que em corrobora el bon cami que duc.

Entre els arbres podem distinguir el penyal anomenat per l'Alpina com de son Creus.

El senderó ens porta fins aquest portell, el qual hem de passar, però sense badar gaire, no hem de fer més que 10 passes quan hem d'abandonar per l'esquerra la còmoda i ample pista que hem assolit per introduïr-mos al rost alzinar, cada vegada més rost, fins arribar al peu del pas de son Creus.

La pared que arranca a l'esquerra del portell la hem de portar primer a l'esquerra i després a la dreta durant ua bona estona de pujada...

...fins arribar a un ranxo on definitivament la deixam i derivam cap a l'esquerra, guiats per fites. Convé anar  amb cura de no perdre-les

Arribant als peus del pas de son Creus

Cal avançar amb cura i amb els sis sentits alerta. El pas no és complicat però qualsevol errada pot derivar en conseqüències greus. Primer superam una cornisa.

Una vegada superada la cornisa ens toca recorrer un rost terreny fins a la pared que sostenia un temps  el pas de son Creus. Ara hi queden les restes. Convé no davallar la guàrdia superant aquest segon tram del pas. Les pedres a les que podem agafar-nos no són fermes i poden caure amb facilitat.

El pas de son Creus des de la part superior, una vegada superat.

Vista cap a Bunyola des dels cingles

Des del pas de son Creus agafarem cap a la dreta (cap el sur) per trobar-mos amb el camí que puja cap el Penyal d'Honor des de la pista principal de la Comuna. Trobat aquest, el resseguim en direcció sud.

Encreuament de camins. A la dreta el camí ens porta cap a Bunyola per la pista principal, sobre el coster oest de sa Coma gran. El següent cami ens porta a cas Garriguer. S'altre de l'esquerra puja cap els Penyals d'Honor. A la esquerra de la imatge i passant per davant la indicacio, tenim el camí des Grau que davalla a Bunyola.  Des d'aquí vull anar a cercar l'accés superior del pas des Fraguel.

Des de l'encreuament de camins, he agafat la pista principal de sa Comuna que davalla tranquila cap a Bunyola, però just abans de que la pista de terra es converteixi en pista asfaltada, he deixat el camí per l'esquerra, a una esplanada, i resseguint el caminoi entre l'alzinar, hem d'anar a n'aquesta sitja, situada a l'esquerra. Si seguíssim el caminoi sense abandonar-lo per anar a la sitja, ens portaria al cim del puig des Vent.

Una vegada superada la sitja i resseguint el tirany fitat, arribam a una bifurcació del sender: si agafem a l'esquerra acabarem davallant pel pas d'en Content. Si agafem cap a la dreta, ens topam amb la via ben vertical i ferrada del pas des Fraguel.
Localitzat el punt, ja puc tornar enrere a bona passa abans de quedar més xop del que ja hi estic.
Poc abans d'arribar a la capçalera del pas de son Creus, al punt més alt del meu recorregut, s'intensifica la pluja i comença a tronar. Hauré de davallar el pas ben banyat i assegurant la passa per no relliscar. Cal anar amb molt seny. Tanta sort si un llamp no em fa de dos bocins.

Ja abaix he copsat les cases de son Creus amb els cingles de la serreta d'Alfàbia ben al seu damunt.