dissabte, 27 de maig del 2017

Ferrata de sa Bombarda i pas vell de son Brondo

Ferrata de sa Bombarda i pas nou de son Brondo (27 maig '17)

Per aquest dissabte ja tenia fa temps organitzada aquesta sortida amb els components interessants de la ferrata de sa Bombarda i després anar a cercar el pas desconegut per a mi, fins aquest dia, anomenat pas nou de son Brondo.
Ha sigut un bon recorregut amb un grupet fantàstic de companys, un d'ells s'ha estrenat amb noltros avui, en José Luis, i al final ho hem pogut cel·lebrar a un bar/pastisseria de Valldemossa, on acostumam a fer el moment relax després dels recorreguts per la zona.
Dia calorós, tanta sort que la major part del recorregut ha sigut per alzinar i, de vegades, una mica d'oratge ens donava ales.
Hem començat el recorregut a s'Estret de Valldemossa a on a les 10:00h del matí ja estava ple de cotxes aparcats. Hem deixat un cotxe a Valldemossa perquè el recorregut no ha sigut circular.

Sortint de la esplanada que serveix d'aparcament a s'Estret de Valldemossa. Avui ens hem congregat n'Aina, na Marisa, na Carmen, na Rosi, en Jens, en José Luis i jo. Ha hagut un parell de baixes.

Aviat començam a engrescar-nos per un terreny molt rost i llenegadís per la fullaraca i la forta pendent...

...però aviat arribam als peus de la paret on es troba la ferrata/cordata

Els companys van arribant als peus del pas, i una vegada som tots, començam l'ascens...

Com no és interessant carregar les cordes amb molt de pes, anem pujant d'un a un fent trams

Foto d'en Jens

La ferrata està composta per uns quants trams, algúns més exposats que d'altres. Tots els trams estan equipats amb cordes o amb grapes de ferro per ajudar-se a la grimpada

N'Aina al segon tram

Poc a poc, tots anem pujant sense complicacions

Arribam a la cornisa mitjera, on podem replegar-mos abans de continuar cap amunt

...i després d'haver relaxar-nos una breu estona, continuem camí (o paret)

De la cornisa hem d'anar cap a la dreta a la recerca d'aquesta encletxa per la que no ens queda un altre que ficar-mos cap endins i sortir pel forat del fons...

Dins s'encletxa

Una vegada superada s'encletxa, sortim a un balcó amb unes vistes formidables i un buit no menys formidable. Ara cal pujar per una placa de pedra que, encara que sigui vertical, té bones preses i una corda per qui ho necessiti

..i anem pujant amb un pati que fa feredat!

N'Aina sortint del darrer tram de grimpada vertical

Els patis verticals a n'en Jens no li afecten gaire, sembla!

En José Luis sortint del darrer tram vertical

Una replegada i un glop d'aigua van bé una vegada superat el pas

Foto de na Marisa

Des de la capçalera de la ferrata, copsam Valldemossa i el seu entorn així.

Malgrat haver superat la ferrata, encara hi ha més grimpades, encara que no tan verticals ni exposades

Pujant la cresta de sa Bombarda cap el seu cim

Na Marisa m'ha agafat fotografiant al grup quan va sortint del pas

Abans d'arribar al cim passarem aquesta cornisa d'alzinar, a on s'agraeix la fresca temperatura

Continuam pujant fins arribar al pas del cim...

Aquesta és la canal per on sortirem a la esquerra cap el cim una vegada grimpada

Foto de na Marisa

Al pas de sortida

N'Aina al cim de sa Bombarda

Foto d'en Jens

El grup sencer al cim de sa Bombarda, on farem un piscolabis...

...i després del piscolabis continuem camí crestejant el turó de sa Bombarda cap el puig des Boixos...

...passam pel refugi/aljub de son Pacs, una construcció molt curiosa...

...i continuam cap el puig des Boixos, on farem una aturada al cim per contemplar la vista i resseguir a continuació.

El grup al cim del puig des Boixos, menys en Jens, que fa la foto.

Arribats a una construcció on el camí passa un portell, ens hem de desviar cap el nord cap un comellaret que començarem a davallar un centenar de metres per deixar-lo després per la esquerra a la recerca d'un altre comellaret per on davallarem cap el pas nou de son Brondo

Un bell i ombrívol comellar

...i arribam al pas, unes parets de sosteniment donen forma al camí que davalla cap al comellar de son Brondo

Ses "voltetes" del camí al pas nou de son Brondo

El camí ens portarà a la pista que puja de son Brondo cap el coll de sant Jordi, i sortirem prop de la font de s'Òbits

La font de s'Òbits, on dinarem

Resseguim camí després de dinar pel camí que puja cap a sa Garriga Plana, pels amunts de sa Baduia. Per aquí també aniriem al coll de sant Jordi si volguèssim pujar a la comuna de Valldemossa

El camí travessa aquest bell alzinar que ens protegeix de la canícula que ja castiga a n'aquestes alçades del mes de maig

De sa Garriga plana passem al comellar de son Salvat per aquest passet per damunt una paret, just devora un mirador natural que guaita per damunt les cases de sa Baduia

Del comellar de son Salvat aviat sortirem a la carena de la comuna i davallarem pel camí de la casa de neu dels Cartoixos, pel bosc des Frares

Un preciós camí amb un terreny severament inclinat

El pou de neu dels cartoixos, que data del segle XVII

Passat la casa de neu i continuant el camí, aviat copçarem la Cartoixa, i en pocs minuts més arribarem a Valldemossa

Són les 16:15h quan arribam a Valldemossa. Un refresc ens ajuda a relaxar-mos després de la batalla!!