dissabte, 12 de gener del 2019

Torrent de son Martí

Torrent de son Martí, cova dels Cavallers i cova d'en Salvador (12 gener '19)

Amb la curolla de trobar i conéixer racons desconeguts per jo a la Tramuntana, vaig reduïnt el meu ample llistat a mida que puc i tenc temps per fer-ho.
Per aquest dissabte em feia especials ganes ficar-me al torrent de son Martí, per canviar el registre habitual de recorreguts als cims. Més d'una vegada he llegit altres recorreguts on citaven, apart de la cova dels Cavallers, unes fonts ufanes diferents de les arxiconegudes de la finca de Gabellí petit, a Campanet. Esperonejat per s'interés i la curiositat, aquest dissabte he arribat a la bella població de Galilea, he deixat ben aparcat el cotxe i he enfilat cap el torrent pel nucli anomenat des Rafal.

Just sortint d'aquesta corba de 180º a l'esquerra, es troba el sender que ens introduirà al torrent. En aquesta mateixa foto es nota a l'esquerra la traça a mode de drecera que ens evita arribar a la corba per agafar el tirany.

Agafem el tirany i anem voltejant una finca, deixant-la a mà esquerra. El sender està ben marcat i no hi ha possibilitat de perdua. Arribarem al jaç del torrent en poc temps, després de passar per la part més bella del camí, quan fa uns revolts i el seu ferme conserva l'antic empedrat.

El sender travessa primer una garriga i, poc a poc, va introduint-se a l'ombrívol alzinar.

Mentre davallam, copsam la finca de son Cortei a l'altra banda del barranc, coronada pel personalíssim puig de na Bauçana

El sender es transforma en camí. Aquí, un bell tram empedrat.

Uns pins amb unes hendedures extranyes i doloroses. Més abaix, al camí, intuesc el motiu.

El camí sembla en procés de recuperació i una de ses intervencions és eliminar els pins que han crescut al seu ferme.

La foto no capta la bellesa del lloc. Estic gaudint plenament de la passa per aquest camí.

En arribar a la llera, ens topam amb aquesta construcció que tanca el torrent que davalla des de la mateixa Galilea i la vessant de son Cortei. És una presa? M'ho sembla, però no ho sé.
Just en aquest punt topam una bifurcació que no és sino l'entreforc amb un altre torrent.

Per anar a visitar la cova dels Cavallers haurem d'agafar cap a la dreta, en el sentit de la nostra marxa (cap el nord geogràfic). Trobarem la cova uns 300m endinsant-mos al barranc, al coster esquerre i una mica més amunt del jaç.

Al jaç ens toparem, si no ho han llevat, aquest cossi amb un parell de pedres dedins indicant el punt on hem de sortir del torrent per l'esquerra. Pujarem una rosseguera molt rosta i desfeta, i ens trobarem la cova ben amagada, que no es deixa veure des d'abaix.

Fotos xereques amb la meva càmera. Ja me sap greu que no quedin millor.

Visitada sa cova dels Cavallers, torn enrere, al punt de l'entreforc, per continuar per la llera del torrent de son Martí.

Al torrent hi vaig trobant els punts de broll. En aquest cas, sec.

El sender travessa per la llera del torrent una esponerosa carritxera

Al punt indicat pel mapa Alpina, sent el broll incansable de la font ufana

Una vegada satisfet amb la contemplació i conéixement d'aquesta font ufana, no queda sino resseguir ruta pel torrent. El sender aboca a n'aquest sementer llaurat recentment. Han fet desaparéixer el traçat del camí, però continuo paral·lel al torrent...

Més envant hi ha traces del camí...

...i es pot continuar sense problemes

En aquest altre camp de conreu han deixat sense llaurar el traç del sender. Tanta sort.

Vora el torrent, copsam l'antic molí d'aigua de son Martí

Un bell racó just abans d'arribar a veure les cases de son Martí

Restes d'aqüeducte sobre el torrent. Unes passes més enllà, topam el pont sobre el torrent per on hem de passar, i tancat amb una reixeta per que no hi passin els animals. Podem obrir-ho i passar, però amb la proximitat de les cases i el camí tancat més envant, la prudència ens aconsella desviar-mos per la dreta, pujant a cercar la carretera que ja està ben a prop de la nostra situació.

Ja a la carretera, copsam les cases de son Martí d'aquesta manera

Per la carretera arribam al portell d'entrada a la finca. Està ben tancat. Just al seu davant, a s'alte banda de la carretera, s'inicia el camí que ens portarà cap a la segona part d'aquest recorregut d'avui.
Sortits del torrent de son Martí, pujarem cap el Pla dels Pins, un indret amb un paisatge superbe, dominant les vistes sobre la serra de s'Esclop i del Galatzó.

Primer un tirany fàcil de resseguir invaït de carritxeres...

...que poc a poc es va convertint en garriga i pedregal

En poc temps copsam unes vistes fantàstiques

Paisatge que no deixa indiferent

A les vessants dels turons podem observar les restes d'antigues marjades. Fa molt de temps el paisatge devia ser completament diferent en aquesta contrada.

Paisatge sorprenent.

El sender avança entre una mar de càrritx, mata i xiprell...

...fins assolir la banda alta d'aquests turons que tanquen la vall des Ratxo.
Aquí hem d'estar atents i resseguir la direcció paral·lela a una paret de partió que ens queda a la dreta, cap un penyal que es divisa al nostre front, enmig de la foto. Aquests dos pins ens serveixen de guia i referència

Arribam al penyal que veiem més enrere. Des d'aquest punt no podem accedir. El bot és molt gran. Haurem de retrocedir un poc i envoltar el penyal per agafar un esglaó més abaix de la muntanya

La seva magestat el puig des Galatzó

Després de fer una petita desgrimpada una mica exposada, puc copsar l'entrada a la cova d'en Salvador

La seva grandària és sorprenent...

...sense una persona situada a la cova com punt de referència visual en quant a tamany, no s'aprecia la seva grandària que ens deixa bocabadats

Dins la cova, copsant el Galatzó

Autofoto.
Després de fer un piscolabis assegut sobre un rocam a la cova, he de tornar al punt on he deixat el sender per arribar a la cova

Els dos pins, amb la base enrevoltada a manera de... protecció?
De rerafons el Galatzó i el penyal que ens serveix de referència per anar a cercar la cova

Arribat al sender i continuar-ho poc més, arribam a la banda habitada d'aquesta bella contrada.
Una pista cimentada ens portarà cap a la carretera, i a pocs centenars de metres caminant per ella, arribarem a l'entrada de Galilea i tancarem el recorregut d'avui.
No ha sigut un cim espectacular ni ha sigut un recorregut on l'adrenalina s'ha desbordat, però han sigut 4 hores molt agradables i reconfortants que m'han servit per conéixer una molt bella contrada.