dissabte, 26 de gener del 2019

Sa Regana

Sa Regana pel pas del coll del Puig (26 de gener '19)

Per aquest dissabte amb la curolla de conéixer el pas del coll des puig per pujar directes a la cresta de son Torrella, ens hem reunit a Sóller en Jens i jo. Hem arribat a l'espai d'aparcament disposat just a la boca del túnel de Monnàber, a la banda de la vall de Sóller i allà mateix comença la empinada pujada aferrats a les impressionants parets verticals de la serra, sortejant, en primer lloc, la xarxa anti-enderrocaments pel costat més aferrat a la boca del túnel.

Són les 9:50h i a n'aquesta hora el sol no ha tocat aquesta banda de la vall. Tot és humid i cal anar en compte de no relliscar en aquest terreny tan abrupt. El dia és fred però un cel blau i net sense núvols promet bona temperatura en tocar el sol. De moment, a l'ombra, l'ambient és fred i húmid.

Diferents marges ens sorprenen, construïts en aquests indrets insólits. Potser divisions de finques, entre son Torrella i Monnàber.

Avançam arrambats a les parets copsant diferents punts d'anclatge emprats pels escaladors. El tirany que va ascendint no té opcions. Discorre sobre d'una cornisa i ens situarà a la cresta de son Torrella ben aviat, després d'haver superat un parell d'esglaons.

Dins sa canal no hi ha cap passa compromesa. Només cal anar amb cura d'aferrar-se allà on toca i no posar el peu amb possibilitats de relliscar.

Dins la canal pujam aviat d'alçada. Les parets ens tanquen les vistes a la vall

Impressionant tall de la muntanya. Sa lluna ens acompanya al cel.

La sortida de la canal ens sitúa sobre un esglaó per on hem de continuar la pujada. Ja tenim la cresta a cop d'ull

Si hi havia dubtes de per on continuar el recorregut, aquestes flexetes que ens trobem, ens confirmen la bona direcció.

Mirant cap enrere ens fa inversemblant el fet d'haver pujat per aquí. Sembla impossible vista la verticalitat.

Assolim a la fi la paret que tanca el buit a una esplanada de la cresta de son Torrella, per allà on sortim.

Increïble poder haver pujat per aquí

Assolim la cresta a una serena esplanada just quan uns núvols comencen a cobrir els cims.
Aquí el sol ja ens posa a una temperatura més que confortable i hem de alleugerar roba.

Vista cap a Cúber. Els núvols ens fan de capell

Avancem sense pujar ni davallar massa d'alçada per la vessant de sa Regana...

...fins que copsam el seu refugi...

...que sembla sortit d'una pel·lícula dels Hobbits.

Aprofitam per fer un piscolabis. Les vistes són extraordinàries

Un curiós sistema de recollida d'aigua dins el refugi manté un depòsit ple a l'exterior

En Jens posant amb el puig Major mostrant el seu llom salvatge i ferit.

Després de berenar, acabam de pujar al cim de sa Regana...

...on copsam vistes obertes cap a la vall de Sóller...

...i cap a Cúber

En haver gaudit de les vistes i la temperatura, partim cap el punt de davallada, el Xaragall de sa Camamil·la

En lloc de crestejar, avancem pels peus de les parets de la cresta...

...que es complica a qualque banda

Sobre les 13:00h decidim pegar un mos i aprofitam una esplanada rocosa i còmoda a la cresta

Des d'aquest punt, mentre dinam, uns voltors lleonats ens amenitzen amb el seu espectacle de vol ultra-lleuger, passant molt aprop d'on som.

Després de dinar, continuem crestejant fins arribar al punt on hem de deixar la cresta per endinsar-mos cap un esglaó inferior on està situat el Xaragall de sa camamil·la i el Penyal Xapat.

El Penyal Xapat, que ja pujàrem en una ocasió

El penyal del Xaragall de sa camamil·la, un dels mils de la Serra. A la seva dreta, el collet que hem d'agafar per davallar cap el punt de partida

El Xaragall de sa camamil·la i el seu marge que tanca l'ample cornisa on està situat

El comellar cau aviat amb una pendent què des d'adalt sembla insuperable

Davallam per un rost terreny, rosseguera de pedrolí, en la major part...

...fins assolir un antic camí de carboners

Una ampla xarxa de camins es van creuant a la nostra passa, amb diferents ranxos de carboner.
Noltros obviem els que davallen i anem agafant els camins que continuen per la nostra dreta, els que van paral·lels a les parets de la Serra

Poc abans d'acabar davant la esplanada que serveix d'aparcament als visitants de la coma de n'Arbona, ens topem aquesta gran i bella sitja.
Sortim a la carretera a menys d'un kilòmetre d'allà on tenim el cotxe aparcat, al punt d'inici del recorregut.
Són les 15:00h en arribar i ens aturem, per acabar i guanyar temps, a Can Lluís a fer un menú que ens sembla deliciós.