dissabte, 18 de juny del 2022

Camins rurals: Petra

Camí de son Roqueta i sa conca del torrent de na Borges (17 de juny, ‘22)

Entre Petra i Manacor ens trobam aquesta contrada composada per barrancs i terrenys fèrtils de conreu afavorits per aquesta conca fluvial del torrent de na Borges.

He arribat al lloc on he començat a caminar, al camí de son Roqueta, que surt de Petra, travessa la carretera Inca-Manacor i continua fins a aquesta valleta tan curiosa. Vora ses cases de n’Ubiana he pogut aparcar tranquilament i dirigir les passes cap a sa Cànova vella.

Arribam a la bifurcació on es troben les cases de sa Cànova Vella. Aquí hem de prendre cap a l’esquerra i, en qüestió d’una hora i mitja, aproximadament, sortirem de tornada al punt de partida pel camí de la dreta.

Tradicional i bella tanca d’ullastre

Camps de pastura per ses ovelles, salpicats de figueres, ametlers i garrovers

Arribam a n’es barranc. El panorama de l’entorn canvia dràsticament

Safareig a l’esquerra del camí

La pista asfaltada, encara camí de son Roqueta, ens fa passar vora aquesta casa just a la timba on gaudeix d’unes vistes espectaculars sobre la conca del torrent de na Borges i cap el pla de s’illa, mirant al sud-est.

Destaca al fons a la dreta la cuculla de Sant Salvador.

En haver passat la casa amb bones vistes, un camí de terra surt cap a l’esquerra. L’haurem d’agafar per arribar a les coves del Voltor. Una vegada visitada la cova, tornarem pel mateix camí i resseguirem aquesta pista en sentit descendent, cap al fons de la conca, on ens toparem amb el torrent de na Borges

Hem de seguir el camí fins arribar al punt que més envant s’indica. Si anem amb cans, convé portar-los fermats per evitar molestar als ramats d’ovelles que pasturen per la zona.

El camí ens fa passar per davant aquesta barraca, refugi del ramat, supòs

Poc després de passar vora la barraca, hem d’estar atents al senderó que arrenca a l’esquerra. Una fita indica el lloc. Na India ja ho sap i tira cap allà.

Haurem de fer un ascens lleuger per aquest senderó que en qualque lloc sembla desaparéixer. No és fàcil resseguir-ho.

Copsam l’entrada a la cova, després d’uns 15-20 minuts des de que hem deixat la pista asfaltada

Creus gravades a la roca, dins la cova

Restes d’extracció de marès dins la cova

Una figuera sortint d’una manera inversemblant de les parets de sa cova

En sortir de sa cova, refeim camí i tornam a la pista asfaltada, al camí de son Roqueta, i seguim camí. Fem uns revolts i copsam una bella panoràmica de sa valleta i els terrenys de conreu

Sense sortir del camí, aquest ens porta al fons de la conca de na Borges per davant les cases de Son Roca Vella, una finca dedicada a ramaderia.

Una mirada cap enrere. Fa una estona hem passat vora la casa que veim allà adalt

A l’ampla base de la conca, cultius de cereals componen la base del conreu de la zona. Aquí, mirant cap a les cases de sa Valleta.

Arribam al pont sobre el torrent de na Borges, el punt més baix de la conca que travessa aquest emblemàtic torrent.

La vegetació, batzers bàsicament, dins el torrent impedeix veure el seu jaç.

Continuam trepijant el camí inicial dençà que hem visitat sa cova i no ha hagut alternatives fins ara. Ara ens surt un camí asfaltat per la dreta i l’agafam. Al final de la primera recta, el camí tomba en 90º cap a l’esquerra i, evidentment, ho resseguim.

Creuam el torrent un altre pic. Aquesta vegada es jaç del torrent es veu més clar

Veim una sínia al costat del camí. Des del gir que hem fet de 90º a l’esquerra, hem obviat un camí que ens sortia a la dreta, però agafam el segon…

…que és un bell camñi de terra, entre terrenys de conreu, primer i…

…poc a poc es converteix en bardissa

El camí va ascendint i començam a tenir vistes del territori pel que ja hem passat

El camí deixa de ser-ho i passa a ser un sender amb vegetació més salvatge a cada passa…

…que ens condueix cap aquestes cases abandonades

El sender, passant pel costat de sa casa abandonada, ens porta fins a n’aquest safareig situat al seu darrere. A partir d’aquí, hem de prosseguir per on està na India, pujar unes pedres compostes a les braves cap a l’esquerra i resseguir el sender que trobarem, entre parets de vegetació esponerosa

El senderó hauria de tenir continuitat des de les cases abandonades, però són aquests enderrocs que ho impedeixen

Avancem per un ombrívol sender cubert completament de vegetació

Trobam animalons al seu hàbitat…

Boix mascle o cireretes del bon pastor (ruscus aculeatus)

Intuïm més envant la sortida del senderó

…i finalment sortim al camí de saPlana de sa Canova, que ens portarà cap a ses cases de sa Canova Vella, punt pel que ja hem passat al començament de la nostra ruta.
Mirant la foto, el senderó surt al camí pel costat de l’esquerra.

Arribam a les cases de sa Canova Vella

Tornam esser a les cases de sa Canova Vella

El sol comença a ocultar-se just per l’esquena de na Franquesa quan arribam al punt de partida del recorregut d’avui. Un recorregut molt complet amb la visita a. les coves i un indret peculiar com és la conca del torrent de na Borges. 2 hores de recorregut en un total d’uns 6 km.