dissabte, 19 d’octubre del 2019

Morro d'en Pelut pel pas des Forat

Morro d'en Pelut pel pas des Forat (19 oct '19)

Cercant la diferència, he volgut fer un recorregut a llocs ja coneguts per indrets pels que no havia passat, encara. Així que vaig pensar en pujar al morro d'en Pelut pel pas des Forat, pel que encara no havia passat i feia temps el tenia en el meu llistat de llocs a conéixer. Una vegada adalt, el recorregut de descens també havia de ser diferent als que ja havia fet, per tant vaig triar un recorregut inspirat al blog del nostre company muntanyer Emilio Alonso. En lloc de davallar pel jaç de sa Coma Fosca, ho fariem aferrats a la banda dreta en sentit descendent, als peus de les parets penya-segades del puig Major, per anar a cercar el coll de na Rius i fer el descens per la seva canal tradicional.
Avui s'ens han unit els companys de Pateadors LowCost. Tot un éxit.

Hem arribat "al funicular" on hem deixat els cotxes aparcats. Allà començam la nostra ruta quan són devers les 10:00 del matí. Partim pel camí dels Binis, als peus de la serra de na Rius i continuam passant per la font homònima (font de na Rius), passam també per la font de Subauma i continuam camí cap a la font des Corb. En aquest punt ja ens desviem cap a la rosta i aspre pedra del macís del puig Major. Al centre de la imatge, el nostre destí: el Morro d'en Pelut.

A la font Subauma (degeneració de "sa balma", ja que la font està situada als peus d'una).

Continuam camí. Trobam el portell des Binis tancat amb pany. Botam.
Ens topam amb uns caçadors que, demanant si han de caçar per on noltros pensam passar, ens diuen que ells ja han acabat les seves feines. Continuam aliviats.

Arribam a la font des Corbs. Un reguerol d'aigua s'escampa pel camí

Al portell on es troba la font des Corbs feim un piscolabis. Agafem energia abans d'afrontar la rosta pujada que ens espera. El grup sempre animat.

En primer lloc hem de superar un terreny ple de càrritx i roquissar sota la vegetació. Es fa dur i ens posa a prova. Poc a poc, la vegetació densa es va convertint en roquissar pelat

Pujant un terreny irregular i de mala petja, anant a cercar la proximitat de les parets.
Avancem paral·lels a una paret margera que comença als Binis i arriba fins als cingles

Superam una primera cinglera on ens topam amb una paret margera, i ja copsam la canal de pujada on trobarem, adalt, el pas des Forat

Inici de la canal de pujada. Sembla que el menys complicat és començar per la canal de l'esquerra i, a mitad de travessia, en lloc de continuar perquè la sortida és complicada, fer una passada cap a la canal de la dreta, on la sortida és senzilla, als peus del Forat
(Foto d'en Paulino)

Retrospectiva, amb en Luciano esperant la meva passa després de fer la foto.

Superant la vertical canal (Foto den Paulino)

Foto d'en Paulino

Sortint de la canal (Foto d'en Paulino)

Na Laetitia sortint de la canal

N'Antonio sortint de la canal del pas des Forat

Sortint de la canal llançam una mirada al paisatge que ens envolta, sempre magnífic.

Superada la canal del pas (foto de n'Antonio)

Aida i Paulino al cim d'un cingle vertiginós. Espectacular!

Continuant cap amunt, deixant l'emblemàtic Forat enrere
Foto de n'Antonio

A la pujada recobram alè contemplant les vistes. En aquest cas, vista cap el nord: mola de la torre de Tuent, morro de sa Vaca...
Foto de n'Antonio

Pujant per un terreny aspre y vertical. Abaix la vista dels Binis (Foto de n'Antonio)

Un servidor arribant al cim del morro (foto de n'Antonio)

Antonio i Paulino arribant al cim del morro d'en Pelut

Antonio al cim del morro

Toma des del cim cap el nord: podem copsar el quarter dels carabiners als peus del puig Roig, es Cosconar, ses Mamelles, el nu de Corbata entre altres indrets...

Vista cap el port de Sóller, puig de s'Alzinar, Montcaire, Bàlitx, sa Bassa i, més enllà, cubert de núvols, la Galera (Foto de n'Antonio)

Començam la davallada cap a l'inici de la coma Fosca (Foto de n'Antonio)

El grup davallant per la cresta del morro cap a la capçalera de sa coma Fosca

Capçalera de la coma Fosca (o coma del Ribell). davallarem pel seu jaç fins un punt determinat on ens desviarem cap a la dreta (en sentit de la marxa) per anar a cercar el coll de na Rius

La mateixa capçalera de sa coma presa per n'Antonio

Hem dinat al recer del vent a una explanada dins la coma Fosca. Després ja hem resseguit i ens desviat cap a les parets del puig Major. Anirem reduïnt alçada aferrats a les parets fins el coll de na Rius

Avançant davall les parets del puig Major. A la dreta de la imatge, el morro d'en Pelut

El grup avançant per la vessant nord de la serra de na Rius

Panoràmica del terreny recorregut

Ja tenim el coll de na Rius ben davant. Hem de creuar la paret margera que el divideix i davallar una rosta canal cap a la font de Subauma.

El grup arribant al coll amb el macís del puig Major de rerafons

Sortint de la canal....

...poc abans d'arribar a la font de Subauma (Foto de n'Antonio)
Una vegada arribats al sender dels Binis, junt a sa font de Subauma, no tindrem més que resseguir-lo cap "el funicular" devers 10 o 20 minuts i donarem per acabat el recorregut d'avui.
Devers 8 kilòmetres recorreguts en 5 hores més el temps de descans i dinar.
Un recorregut preciós amb uns companys fantàstics!