dissabte, 16 de juny del 2018

Salt de Bàlitx

Salt de Bàlitx pel camí de sa Coma (dissabte, 16 de juny, 2018)

Aquest dissabte hem fet una visita guiada per l'escritor, investigador, filòleg, guia cultural... en Tomàs Vibot, a les cases de can Bardí. Ha sigut una sortida molt interessant i profitosa. Apart de fer una mica de llum a la llarga història d'aquesta possessió sollerica i conéixer la seva tafona i altres budells de la finca, ens hem adonat que la Conselleria de Medi Ambient està habilitant el GR per aquests camins tancats fins ara per les diferents propietats que conformen la vall del sud de Bàlitx.
Aquest camí senyalitzat que pertany al GR arrenca al camí de sa Figuera, al nucli de cases homònimes, on precisament està situada la possessió de can Bardí, passa als peus de la torre de defensa d'aquesta possessió i s'enfila cap a les cases de ca s'Hereu, agroturisme a dia d'avui.
Les senyalitzacions de GR acaben, de moment, passat el portell de ca s'Hereu direcció ses cases de sa Coma. Imagin que, en aquest indret, el GR agafarà camí cap amunt (direcció est) cap a les cases dels Bernats. Dubto molt que arreglin el bell camí empedrat de sa Coma i deixin passar per anar cap el Salt de Bàlitx i la seva font homònima, un racó ombrívol màgic i encisador de la nostra Serra.

La visita a la possessió de can Bardí l'hem feta el dematí. Sense donar-li més voltes, decidim s'horabaixa sortir a investigar el tram de GR que s'està preparant i part, està senyalitzat.
Arribam en tramvia al port de Sóller i començam a caminar cap el camí de sa Figuera.
Arribam a les cases i ja topam amb els postes de la senyalització, encara sense els cartells direccionals.

Passam per darrere les cases de can Bardí, cap a la torre de defensa que els turcs, fa poc més de mig segle no pogueren violar.

Un servidor, amb sa torre al darrere

Un bell camí empedrat guaita la nostra passa. Aquí ja veim les senyalitzacions del GR

Can Bardí a l'esquerra de la imatge

Continua el camí paral·lel al torrentó

Un portell a uns horts. Copsam les cases del Bosc, allà dalt sobre l'olivar

Continua serpentejant el camí entre uns penyals i uns horts

La passejada és molt agradable, malgrat la temperatura que ja s'enfila

Bell camí que xerra de l'antigor i es fa sentir

N'Aina i jo fruim de l'espectacle dels vells camins que ens conten tantes històries i d'altres que les manté amagades

El camí enganxa amb la pista que porta cap a ses cases de ca s'Hereu, actualment convertit en agroturisme

Ca S'Hereu

Ca s'Hereu

N'Aina davant ca s'Hereu i amb la espina dorsal de Bàlitx a l'esquena

Cases del Bosc a l'esquerra i Pujol d'en Banya destacant al fons

Resseguim camí encantats de la passetjada i contemplació del paisatge

El camí fa uns revolts abans de topar-mos amb el portell de sortida

Sortim de la finca de ca s'Hereu i ens ficam en la de sa Coma. A partir d'aquest punt ja no hem vist les senyalitzacions i decidim tirar cap el Salt de Bàlitx pel bell camí de sa Coma

Tenim les cases de sa Coma ben davant i sense indicis de senyalització per aquesta banda. Agafem tirany cap a l'esquerra anant a cercar el jaç del torrent, creuar-lo i resseguir per les marjades fins topar-mos amb el camí empedrat, una mica més envant a l'alçada de les cases

Passam sota aquesta penyalada cap el torrent...

...arribant al salt

Hem d'anar avançant i pujant algunes marjades. Un tirany més o manco envident ens guiarà

Copsam el port entre les altes parets de la muntanya

Restes de les velles construccions per conduir l'aigua a travers de les marjades. Ens toparem amb més construccions d'aquestes

Al manco els ases deuen passar per aquí. Es veu trepitjat. Tres ases ens han encalçat fins que hem pujat als marges. No sé si era juguera o que són animals territorials, aquests

Ens topam amb el traçat del camí empedrat. És una joia i un goig!

El bell camí es va enfilant, travessa olivar i bosc mixte entre pinar i alzinar, i no deixa de deixar-nos admirats davant la seva bellessa

Trams molt ben conservats

Altres trams han desaparegut sota la pressió de la vegetació i els marges esbucats

Fem una travessa intentant resseguir la traça que en un moment es perd, però aviat topam amb la canaleta que davalla de la font des Salt de Bàlitx.
La resseguim i cap allà que ens porta...

Antiga canalització d'aigues torrenteres

Arribam al encisador racó del Salt de Bàlitx. Hi ha una bona caiguda, en cas de relliscada

Gaudim una bona estona de la frescor i tranquilitat de l'indret

Una vegada plens de la serenitat i gust que proporciona un lloc màgic com aquest, acabem de pujar a la font amb la intenció de agafar el tirany que baixa des de les cases de Bàlitx d'Amunt cap a la Figuera, passant pels Bernats

A la font podem gaudir de la frescor de l'aigua que surgeix neta, clara i abundosa

Agafam tirany cap els Bernats. Hem d'atravessar una finca privada on hi ha un cartell de "propietat privada, no passar". Però hem d'arribar a les cases dels Bernats per continuar camí. No topam resistència, per sort.

Bàlitx, petit i salvatge, entre la mar, la terra i el cel

El tirany s'ha convertit en una pista que travessa formidables olivars mimats amb cura

Cases dels Bernats

Una miranda cap el port. Davallam pista fins assolir el camí de sa Figuera que reprendrem cap a Sóller, amb intenció d'arribar a casa a peu. Del camí de sa Figuera al de can Guida i vet aquí que ja som arribats!

Amb el pont de can Guida donam per tancat el recorregut preciós i de col·lecionista d'avui.
Un recorregut que necessita encara a dia d'avui del permís d'un parell de finques per passar-hi sense problemes ni entrebancs, però que amb l'apertura del nou tram de GR des del nucli de sa Figuera afavorirà el conéixement d'aquesta contrada tan especial i bella.