dissabte, 9 de juny del 2018

Torrent des Llorers

Torrent des Llorers (dissabte 9 de juny '18)

Ens encanta descobrir bells racons; ens motiva trobar llocs amb encant, amagats a la muntanya, on la mà sàbia de l'homo de l'antigor es deixi notar o, simplement, indrets intensament vius de natura salvatge a la nostra illa on el cant dels ocells i el fressar de les fulles als arbres amb la carícia de la brisa de l'aire sigui tota la cançó que escoltem. Això és viure Tramuntana. Som tramuntaners confessos.
Amb aqueses premises arrelades al nostre pensament, hem volgut conéixer aquest dissabte un lloc al voltant de la vall sollerica, aquesta vall tan rica en experiència i bellesa: el torrent des Llorers.
Tenim referències d'altres companys tramuntaners que han fet el recorregut abans que noltros i tenim el propòsit de resseguir-les les passes. Hem de reconéixer que, malgrat haver vist les seves fotos i els seus comentaris, ens ha corsorprès ben de debó la troballa magnífica de les marjades i l'antic bellíssim camí empedrat que fent ziga-zagues, va augmentant alçada cap a les terres de Montcaire des de el jaç del torrent. Montcaire, possessió enclavada a un lloc aspre de bellessa salvatge i esquerpa.

És una sort per noltros poder sortir de casa a peu guarnits amb motxila i botes de muntanya i caminar endreçats directament cap el nostre objectiu, sense necessitat d'agafar cotxe. El recorrgut d'avui és un d'aqueslls que ens ho permet.
Sortim de casa i ens adreçam cap el camí de sa Figuera. Allà agafarem el camí de la Costa d'en Flassada que ens portarà prop del Mirador de ses Barques

El dia amenaça pluja. De fet, ens cauen unes gotes que no arriben a mullar-nos

Hem deixat enrere el camí de la Costa d'en Flassada i ara avancem per l'encisador camí vell de Bàlitx. Malgrat les moltes vegades que hem passat per aquí, no deixa de sorprende'ns aquesta factura sàbia de construcció rural

Canal d'aigua al camí vell de Bàlitx

El camí vell de Bàlitx ens deixa a la pista que uneix les tres cases de Bàlitx amb el Mirador de ses Barques. En arribar a la cruïlla, agafem direcció Bàlitx d'avall. De tornada sortirem pel portell que hi ha al centre de la imatge i tornarem agafar el camí vell de Bàlitx cap a Sóller

Racons màgics i ombrívols carregats de pau, harmonia i serenitat

En aquest punt copsam les cases de Bàlitx d'enmig. Al fons, el coll de Biniamar, frontera amb sa Costera

Es Bou de Bàlitx

Hem deixat enrere la dracera per davallar a peu cap a Bàlitx d'avall, i hem continuat per la pista per arribar en aquest punt. Just a la corba tancada cap a l'esquerra ens hem de desviar. Passar per sota la figuera i resseguir el tirany més o manco fresat que trobarem. Ens havien dit que el senderó restava net, però d'això deu fer temps, perquè avui estava ben brut i qualque banda mal de resseguir

Ens endinsam cap el torrent...

...per sobre unes marjades

Qualque fita ens mostra el camí, encara que tampoc hi ha altres opcions

Trams evidents per on continuar

A qualque banda el sender just passa sobre una estreta cornisa penjada del torrent

Aquests esglaons de pedra ens conviden a pujar, però no... Hem de continuar avançant per sota el marge un poquet més...

Arribam a la rosseguera coronada amb una roca colossal. El sender desapareix en aquest punt engolit per la rosseguera, però sabem que el camí passa just per darrera la roca colossal. Cap allà que hi pujam sense contemplacions innecessàries

A la banda alta de la rosseguera ja podem gaudir a la distància de les cases de Bàlitx d'avall, allà al fons del torrent

Potser que a la foto no es vegi el camí entre tanta pedra, però in situ, és evident. En aquest punt farem un piscolabis. La humitat del dia és notable i la calor m'aufega. A n'Aina li dona vida.

Panoràmica d'aquest punt del torrent

En aquest racó la sensació de pau és formidable. Bona teràpia de xoc!

Continuam, després d'haver fruït del lloc i del piscolabis, camí direcció Montcaire

Arribam a un petit portell, separacioó de les finques de Bàlitx i Montcaire. Hem de davallar al jaç del torrent en aquest punt i resseguir per l'altre costat

Al jaç

Després d'una grimpadeta, continua el bell camí. Potser aquí comença el tram més bell fins arribar al pla de Montcaire, junt a les cases de ses Dones

El camí, amb el seu marge de sosteniment, deixant el torrent a la banda esquerra, en el sentit de la marxa

Bells racons, camí formidable

En aquest punt tornam esser al jaç del torrent i unes marjades s'extenen davant nostre

Fent ziga-zagues, hem d'anar pujant les marjades pel camí ben configurat...

No deixam de sorprende'ns. El camí fusionat amb el paisatge és formidable, colpidor, art rural.

Superant alçada pel bell camí traçat entre les marjades

Arribam al pla de Montcaire. Just darrere tenim les cases, encara que s'olivar les oculta. Podem copsar el puig de s'Alzinar i el coll que el separa amb la muntanya de Montcaire

Petit aljub vora les cases de ses Dones. En sortir a aquesta pista de terra, hem d'agafar cap a la dreta i resseguir el camí. Ens portarà per darrera cap a les cases de can Codony

Els Penyals de Migdia dominen la contrada

Les cases de Montcaire

Bella panoràmica de la vall de Montcaire, tancada per la muntanya de Montcaire i el puig de s'Alzinar

Can Codony. Just davant, a la foto, el coll d'en Biel, que ens pujaria cap el cim del puig de ses Basses

Just vora les cases de can Codony assolim la pista que ens conduirà fins a Bàlitx pel coll des Trenc

Font de ses Cames, suposam

El camí avança fent continues giragonces, elevant l'alçada pas a pas

Font des Trenc, suposam

Just abans del coll topam amb aquesta construcció aferrada a un penyal

Aquí ja copsam Bàlitx d'avall amb una bella perspectiva

Vista retrospectiva just abans de deixar la vall de Montcaire

Mirador natural amb una antiga fita que no sabem què indica

Bàlitx d'avall des de ses altures

Passejam per un ombrívol alzinar, ara ja de davallada

Poc passat el coll des Trenc, passam pel portell de la finca on un cartell ens indica que està prohibit passar. Pel torrent no ens hem topat amb cap indicació, per sort

Al camí amb vistes cap el port de Sóller

Passam vora diversos colls de tord

Bella panoràmica amb les terres de Bàlitx d'Amunt a la vista

Sortim de l'alzinar per aquest portell. Ara passam a s'olivar

Les cases de Bàlitx d'Amunt

Assolim la pista dels Bàlitx i agafem el camí vell que ens conduirà cap a Sóller.

En lloc de resseguir les passes per on hem passat, pel camí de sa Costa d'en Flassada, davallarem tot el camí vell de Bàlitx fins assolir el camí de sa Figuera

En aquest punt, al camí de sa Figuera, tancam el recorregut fantàstic d'avui. Hem caminat unes 6 horetes i com anem sense GPS, calculam a ull que haurem fet entorn a 17 km.
Un recorregut fantàstic.

1. Bones, molt interesant volta, sa Fita que dius, es la Fita des Través dins Moncaire i delimita Termes de Fornalutx i Sóller.col.locada al 1890 . Salut